Tuesday, September 23, 2008

Ramadhan Terakhir..

Lewat petang semalam, I got a call from my sis. Using her happy number, so I think the conversation will take 45 minutes as usual. I grabbed my hp and wondering what she want as the time to berbuka nearly come. …….but it was not usual conversation yg biasanya dilimpahi gelak tawa kitorang…


the most part that I will remember, ever..

MySis: Ermm..dengar berita tak?
Me :Berita aper? *sambil bacer blog di lappy*
MySiS: Ayah Suhana dah tak de..Accident
Me : Hah? *menggeletar tangan*shocked*
MySis: Betul..ma tepon aku tadi. Bla.bla..bla
Me : Betul ke?*blurr*
MySis: Betul..bla..bla..jadi kes polis..bla bla ader penagih terlibat…bla..bla.


Maser tu, saya dah blank. Suhana adalah kawan zaman childhood saya. Ayah dia saya kenal sangat. Rumah pun selang sebuah je..

Teringat peristiwa kehilangan orang tersayang dua tahun dulu. Terasa kenangan dulu datang balik. Terbayang depan mata macam mana keluarga saya menerima berita sedih. Suramnya hidup kami masa tu hanya DIA yang tahu. Tengok wajah ma yang basah ngan air mata, saya gagahkan hati.. Ma hilang anak, saya hilang abang! Kalau saya sedih, sedih ma berganda. Walau perit sekalipun hidup tetap diteruskan. Demi Allah, saya terlalu takut untuk menerima kehilangan lagi..


Tapi ada hikmahnya di sebalik kedukaan ini, kami sekeluarga semakin menunjukkan kasih sayang, saling mengingati bekalan hari esok dan ucapan jaga diri, take care yg dulu sekadar ayat penyedap menjadi begitu penting dan bermakna di akhir bicara, lewat di telefon atau SMS.



Satu perkara harus direnung bersama, life ie short, make it always sweet tapi jangan sesekali lupa pada-NYA....

No comments: