Monday, July 27, 2009

Canting Batik Tak Susah =P

Sabtu lepas, kursus LADAP di Fauzi Batik, Chemor. Agendanya : mencanting batik. Hati separuh rela nak pergi. tapi pikirkan kehadiran kami adalah satu kewajipan dan arahan veto Guru Besar, terpaksa jugak lah pergi. Pujuk hati kononnya tambah pengalaman canting batik padahal dah 3 kali pergi sana. Tapi masih tak terer jugak canting batik. campur yang ni dah ada 3 kain yang dicanting sendiri. Mak aku cakap dia nak frame tapi tak frame-frame sampai sekarang. (aku tak tau dia cakap nak frame sekadar nak amik hati atau memang terpukau dengan kehalusan lukisan batik aku :)


Tengok. Ni hasil karya dua tahun dulu. satu jer jumpa pic. yang satu lagi taktau kemana. dalam gigil-gigil tangan tak reti nak buat, aku hentam bunga tak tau nama ni. sekarang baru aku paham kenapa ma tak frame-frame lagi batik aku.huuuuuuuuu.


Tapi masa bengkel canting batik hari tu, seronok aku tengok cikgu-cikgu yang dah pangkat mak-mak ni teruja lukis batik.siap ada sketch bagai..heee




kain putih suci sebelum dicemari dengan cantingan batik tangan-tangan kayu kami =P


peralatan mencanting. warna, berus, bendalah canting (tak ingat nama). dalam banyak-banyak warna aku amik merah dan hijau je. malas nak berebut. dah pergi tak ikhlas tu, asyik nak malassss je.


Nak tengok karya aku hari tu? dibuat dengan penuh dengan rasa jengkel dan tak puas hati kena paksa pegi LADAP. Buang masa, buang duit betul. Tak habis lagi geram kat GB.


ehemm. aku tak paham kenapa asal lukis batik, mesti nak kena lukis bunga tak tahu nama ni..batik sangat la tu!



see..siap dua kuntum lagi tu bunga tak tahu nama.


err...batik-batik saya tidak dijual. tolong jangan rayu untuk beli
ahaks


P/S: tak sabar nak wat balik karya ketiga pulang ke rumah. Mungkin bila tengok yang ni, ma terbuka hati nak frame cepat-cepat?ekeke

P/P/S: Kalo diberi kelas intensif mencanting batik, aku rasa mungkin pengusaha batik di Malaysia terpaksa tutup/gulung tikar..hahaha

10 comments:

ain nia said...

bes sunggoh dpt mencanting batik..
nak try tp xde kesempatan..
cube la lukis spansbob ke..buleh x?
hoho~

Cybernetics Mind said...

CM nk batik yg bermotifkan...
TRANSFORMERS...
nk pakai utk konvo 2 minggu lagi..
amacam.....sanggup buat :p

s.c.h.u.l.t said...

cantik! nak canting batik jugaaaaaaaa :D

:: Alif :: Dal :: Mim :: said...

wah...best apa dpt gi mencanting batik..nape la GB sek sy tak wat lwtn g sana..hmmm..

lynn-the gudigudigurl said...

ain nia:
spansbob?
cuba lah
mesti comel

lynn-the gudigudigurl said...

CM:
boleh.
boleh sangat.
hehehe

lynn-the gudigudigurl said...

schult:
cantik ke?
hahah
tatau tak ikhlas
hehe

lynn-the gudigudigurl said...

Alif dal mim:
mungkin lepas ni boleh paksa GB buat LADAP canting batik
hehe

LOCO™ said...

cantik2..
klu x jadi cikgu..
bleh jadi pencanting batik kot..
=p

lynn-the gudigudigurl said...

LOCO:
wahh..sungguh kagum dengan peujian tak ikhlas tu
heeeee