Tuesday, July 16, 2013

Nak Tau Petua Sambal Bilis Petai Sedap Tak?


Semua orang boleh masak kan.
Yang jadi beza nya antara sedap dan tak sedap je.
Since nak kawen ni, aku makin kerap masuk dapur. Masuk  untuk masak. Bukan masuk untuk makan. heheh

Dan sepanjang ramadhan ni, aku nekad taknak beli main dish kat bazar. nak masak je. Beli kuih je kat bazar. Alhamdulillah so far azam tu masih berjalan dengan jayanya :P

okeh berbalik kepada tajuk entry.
Aku bukan lah peminat petai. Bau pon kadang-kadang memeningkan. Kalau makan sambal udang petai atau sambal ikan bilis petai, aku mesti asingkan petai letak tepi. Sebab memang tak makan.
Tapi entah hape mimpi dua tiga hari lepas aku teringin nak makan petai. pulak dahhh. Selera bulan ramadhan  ni memang pelik-pelik sungguh. 

Tiba-tiba aku terbaca kat artikel untuk sedapkan sambal udang petai, PETAI ITU PERLU DIGORENG dahulu sebelum start menumis bahan-bahan blend. So aku pon try lah. Hasilnya memang yessss sambil petai udang petai aku memang less bau petai, dan rasa petai dia tekak aku boleh terima.Dan tak rasa sangat kat tekak.

Tengkiu. dah dapat petua baru.

So hari ni aku praktik kan petua tu. Tapi kali ni bukan udang. Hari ni resepi sambal ikan bilis goreng petai.
Ingat ye, goreng petai tu dulu. Tapi jangan goreng sampai lembik. Agak-agak da separuh masak lah. Angkat dan asingkan.
Pastu baru masak sambal ikan bilis dan gaulkan petai yang digoreng tadi macam biasa . 
Confirm rasa sambil ikan bilis korang lagi sedap dan tak rasa kat tekak.  



My sambal ikan bilis petai. Buat banyak-banyak. Esok panaskan je lau nak makan.



Sekarang ni lepas masak wajib snap pic hantar kat Mr Future. Suruh dia  buat penilaian. Hahah. Lepas tu mesti  dia request nak jugak.  Tapi kali ni tak send any pic takut merajuk sebab dari semalam dia mengidam nak makan. aih  tapi kan hakak pedulik hape. jap lagi nak send. kekekeke


No comments: