Sunday, April 7, 2013

Nak Kahwin. Di mana nak mula?

Hah. Itulah dilemma saya sejak saya dan keluarga mula menetap tarikh. 
Saya rasa macam terlaaaaaalu banyak nak dibuat dan difikirkan. Tapi tak tahu hendak bermula di mana. Akhirnya seorang teman emelkan checklist untuk perkahwinan yang bermula 12 bulan sebulan perkahwinan. 
Bila saya dapat checklist tu baru saya boleh merancang dengan tenang sikit. Dan saya pon forwardkan juga pada Hariz ( bakal suami. hahaha gedik pula tulis macam ni ;p) supaya dia turut rasa hati saya yang tengah kacau bilau ni. Mana boleh saya tak tenang sorang-sorang. Awak nak kawen dengan saya kann. ahaks.

Untuk persiapan saya belum buat mana-mana booking untuk bridal, fotografi, khemah walaupun saya bakal berkahwin pada tarikh sibuk (cuti sekolah) cuma sekarang ni buat survey-survey je dulu. Saya janji pada diri saya sendiri, saya tak nak membazir, insyaAllah. Semoga saya tetap dengan pendirian.hahah

cantikkannn?????

Itu persiapan fizikal. Macam mana dengan rohani dan mental? Sibuk macam mana pun, jangan lupa makanan rohani :) Peringatan untuk diri sendiri yang selalu sangat lalai dan alpa. Ingat, jika Allah nak tarik nikmat, sekejap je..

Ini saya ambil dari carian google. Berguna untuk bride to be. Insya Allah mari kita amalkan :)



1) baca surah al waqiah setiap hari terutama bagi bakal pengantin perempuan agar terselamat daripada gangguan manusia dan sebagainya. [ salah satu kelebihan surah al waqiah ialah,tidak akan miskin selama-lamanya] insyaALLAH.

2) baca yassin setiap hari selepas subuh.

3) amalkan membaca 3 qul [ al-ikhlas,al-falaq dan an-nas ]

4) zikir tasbih fatimah [ subhanallah 33kali,alhamdulillah 33kali,allahuakbar 33kali ] setiap malam sebelum terutama bagi wanita kerana orang yang ingin berkahwin memerlukan tenaga yang banyak untuk menguruskan perkahwinan.

5) khatam al quran.sebolehnya,biarlah bakal pengantin betul-betul khatam al quran menjelang perkahwinan mereka,bukannya mengadakan majlis khatam al quran semata-mata.


Semoga semua Allah permudahkan dan tetapkan lah hati kami. Aaminn. :)

3 comments:

Meis Izz said...

Aamiin....
tak sabarnyaaaaaaaa........
nak kawin...!

eh, silap...
nk tgok awk kawin :P

Unknown said...

ahaaa gedikksssss..
save the date...!!!

cenderamata dari hati said...

lampu bola2 kecil (rotan/ benang pelbagai pilihan warna) boleh dijadikan hiasan bilik pengantin/pelamin/tempat mkn/ltk dlm pasu etc

layari http://cenderamatadarihati.blogspot.com