Friday, March 26, 2010

Saya bukan cikgu terlampau, saya biasa-biasa je

Begini, saya bukan mahu menukar anggapan kamu semua yang selalu sangat kata - kerja cikgu kerja yang paling mudah di dunia. cakaplah. masing-masing ada pendapat sendiri kan. setiap kali saya bercakap pon dengan orang yang lain bidang dengan saya pastinya begini jadinya.

"awak keje cikgu senang laa..."
"cikgu pukul 2 dah balik rumah.."
"layan budak-budak je kejenyaa..senang!"
"keje cikgu tak sibukk ponn.."
"keje mudah, gaji banyak. asyik naik gaji jee..."
"keje cikgu mane ade pressure. buat menda yang sama ari-ari!"

kalau dulu, saya sangat suka menepis kata-kata mereka kini dan akhirnya geram sendiri. kini saya mula mempelajari sesuatu, tiada gunanya saya berapi pertahan sebab kamu semua tak pernah tahu apa yang kami semua rasa dan penat cakap pon nanti hati jugak yg geram. heh!

dan selalunya sekarang memang saya jawab dengan belagak sekali
"aah memang pon. da la keje senang. xde pressure langsung. apesal ko tak mintak cikgu je?? kesian aku tengok ko ni. busy sampai tak de life"

kejam? dah ko kejam dulu, aku balas balik la. =_=



dan biasanya kalo saya mengeluh dengan rakan senasib, begini pula jadinya

"sabarlah. biar la ape orang kata. buat keje iklas2. banyak pahala tuu"

eheh. sejuk hati saya =)






erk. saya kan tak terniat lagi nak tulis pasal ni tapi tiba-tiba tangan tertaip (bapak la ngok nyer alasan) sebab minggu depan empat kali kena observe. sangat la penat weh. cepat la habis praktikummmm...



kalo saya jadi lelaki, saya tak mahu bini saya cikgu, saya nak bini saya suri rumah tangga. tapi malangnya, saya bukan lelaki.=_=


10 comments:

Aida Manap said...

lynn, i understand how u feel...generally, bukan setakat cikgu je, all govt servant pun dicop macam tu.

anyhow, kerja mana-mana pun sama. yg penting kita buat kerja seikhlas yang boleh kan?

and also, good luck in your profesional area ya!!! mana tau lagi 10thn, awak jadi pengetua cemerlang..jusa c lagik!!!

KIDbrush® said...

cikgu oh cikgu! Masa keja mmg pendek, org keja lg, cikgu dh balik tapi... org balik keja rehat terus!! Cikgu? mcm2 nak buat. Semak ini semak itu. Standby ini standby itu.

Org dh tido, cikgu terkial2 lg semak buku murid2!

nampak senang tapi berat (komitmen)

KID ;) pnh jadik cikgu sandaran...

greenhall said...

heh.
suruh la bakal laki ko jadi suri rumah. haha

s.c.h.u.l.t said...

amat kuranglah lelaki nak isteri jadi suri rumah. n if they want so, mereka tidak mampu menyara kehendak kita :)

bekerja memang memenatkan. tak kisahlah kerja apa pon. I wish I can be a sweet housewife only... oh kalaulah... HAHAHHAA

Aujinz said...

kalau senang dah ramai orang jadi cikgu...

termasuklah akuuu...

aku nak binik tukang urut. Balik keje dier leh urut...lepas tu [..talian anda telah pun di tamatkan..sila jelaskan bil tertunggak..tut tut tut....]

zue anak sudin said...

eh,sapa kate keje cikgu ni senang? penat ok~
melayan kerenah budak2 lagi..
dan cikgu tak bole amek cuti bekerja sesuke hati kan? kalau hal betul2 penting je. tu pun ade limit. kan?

sy faham. sy pun penah jd cikgu ganti jap dulu. penaaaattt~

pagi dok berkejar2 ajar budak2. planning nak mengajar apa. pastu petang, kokurikulum dorang pulak. tak campur ngan buat kertas exam utk dorang lg~ waadduuh... sabar je la cik lynn....

org2 berkenaan mmg langsung tak faham~ sabar je la. Allah tau. tu yg penting.. :)

dan cikgu ialah antara kerja yg MULIA~

Carol fcp said...

I'm afraid if someday, I'll be a teacher.. saya bukan baik sangat, tapi dah impian ibu saya suruh saya jadi guru.. well,tak nak hampakan ibu.saya sutuju aja:(

kamarul arifin said...

cakaplah apa pun,yang saya tahu,profesion guru adalah kerja yang noble. :)

Zikri Husaini said...

it ok.. keje cikgu adalah keje yang murni :-)

Mr. Asada said...

keje mane yg senang? sape kate jd cikgu senang?
nk tau kena rasa la dlu..

tapi aku enjoy jd cikgu.. best!!

ingat nk jd cikgu je.. tp apakan daya.. ku punya cita2 bergaji juta2.. heee~