Tuesday, October 30, 2012

Beli emas. Saya rasa berbaloi..

Dulu, saya ada beli emas bukanlah yang seketul tuh. emas 1g dekat Maybank tu saje. Sempatlah beli beberapa gram. Masa tu orang tengah hot dengan pelaburan emas. saya pun turut teruja. lagipun sekadar membeli bukan niat untuk bisnes pun. Sekadar untuk simpanan peribadi. 
Tapi sekarang pelaburan emas dah suram balik. Biasalah di Malaysia, semuanya bermusim. 
Tapi seorang kawan kat Facebook update status( dia masih setia dengan pelaburan emas). saya quote statement dia kat sini .

Emas Penyimpan nilai utk menggantikan wang kertas anda. Zaman nabi harga sekor kambing = 1 dinar, hari ni harga sekor kambing tetap 1 dinar. Walaupun dah 1433 tahun, harga kambing masih tak naik. Tapi duit kertas yg kita simpan tu yg makin 
susut nilai. Bila nilai duit kertas dah susut dan harga barang naik mula lah nak salahkan kerajaan. Muhasabah diri anda dulu sebelum menyalahkan orang lain! Bertindak sekarang! Tukar wang simpanan anda kepada simpanan emas FIZIKAL. Pastikan anda beli emas dapat emas, bukan dapat kertas atau hibah!



So, nampak tak kehebatan emas. Jadi saya terpikir untuk istiqamah balik menyimpan emas. maksud saya membeli emas secara konsisten setiap bulan. bukan bila ada duit lebih baru beli emas. Nampaknya, budget kena buat balik. But  i dont mind. I like saving. :)



1 comment: